يا بووووووى يا مصر أما الواحد بيحبك حب

Friday, May 18, 2007

يا فرحتى بالدش








شيء من الذاكرة

كنت في أجازة من الجيش وفي آخر أيام الأجازة ولأني (المفروض) أكتر واحد بيفهم ف التكنولوجيا ف البيت -زى معظمنا كشباب- لقيتهم بيسألوني عن كيفية تركيب دش وحاجات من دي.. مع العلم إن أخويا معيد في إحدي الجامعات الخاصة وحياته أكاديمية إلى حد كبير وأمي ست بيت من الدرجة الأولى وملهاش ف التليفزيون وبالنسبة لها صلاة ركعتين لله أكيد أحسن من الفرجة على شوية ناس تافهين وعندهم فراغ عاطفي!! المحصلة النهائية إن الدش ملوش استخدام كبير ولا أهمية في بيتنا.. بالنسبة لي أنا طبعا فرحت في البداية عشان قلت يلا هيبقى عندنا دش زي باقي الناس..




خلصت الأجازة ورجعت الوحدة اللي أنا فيها.. قعدت أفكر شوية مع نفسي.. اتضايقت واتخنقت عشان حسيت قد إيه التكنولوجيا بتبعدنا عن بعض على الرغم من إن الهدف الأساسي من التكنولوجيا هو العكس.. بصوا مثلا على القنوات الفضائية فتلاقوا إنها لغت تقريبا وجود السينما هي والكمبيوتر فالقنوات دي عندها قنوات سينمائية متخصصة بتعرض الأفلام الجديدة فطبعا الناس بقت تفضل تقعد ف البيت تتفرج على الأفلام الجديدة دي أحسن من إنهم يزوروا بعضهم.. أما بالنسبة للكمبيوتر فتقدر تجيب الأفلام الجديدة كلها بمجرد نزولها السينما على الكمبيوتر وتقعد تتفرج عليها لوحدك بدل ما تروح لواحد صاحبك تعبان ف المستشفى (لا قدر الله) .. أما بالنسبة للإنترنت فالمفروض إنه شبكة (اتصاااااااااااال) عالمية ولكن أنا واثق إن علاقتي ضعفت بناس كتير بسبب النت وانت أكيد عارف الكلام ده.. أنا عايز احكى على موقف صغير أوى حصل قبل كده.. كنت قاعد فى البيت على الكمبيوتر بتاعى وأخويا قاعد على الكمبيوتر بتاعه ولقيته على ال MSN كاتب عبارة بيعبر بيها عن حالة اكتئاب شديدة يرجع سببها إلى وفاة السيد الوالد (الله يرحمه).. فبدل ما أقوم اتكلم معاه.. قعدنا نكلم بعض على ال MSN.. وبعدها قمت قلت له إيه القرف اللى إحنا فيه ده.. دى وكسة إيه دى؟ فعلاً.. تطور تكنولوجيا الإتصالات بيضعف تواصل الناس مع بعضها بشكل مباشر.. بجد حاسس إننا بنبعد عن بعض أوي.. فى الوقت اللى محتاجين نقرب أكتر وأكتر.. وسبب رئيسي (التكنولوجيا)..


6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

ازاى محدش علق خالص كدا
والله كلام عشرة على عشرة وحل معايا شخصيا
كنت انا وبنت عمى فى بيت واحد وجدها اتوفى فى نفس الشارع
وفضل الاكتئاب مسيطر علينا وقعدنا نكلم بعض ع الميل يافرحتى
بس الاخر انا كسرت كل الهم دا وقولتها تعالى اتعشى معايا وفرحت اوى انى شفت بشر معايا لانى اغلب الاحيان مع نفسى
وربنا يستر

احييييييييييييييييك جدا
عفوا البقاء لله وربنا يرحم والدك واموات المسلمين
نمنم

5:23 PM

 
Anonymous mahmoud said...

باللة عليك عندك كل حق فى كل كلمة قلتها فأنا كان ليا أصحاب كتيير قلنا نكلم بعض شاتينج مرة فى مرة العدد نقص و فى الاخر تفضل لوحدك فالتكنولوجيا أنشئت للتواصل لكن عندى أنا أنشئت للقطيعة لجهاز

9:55 PM

 
Blogger Kenzytop said...

Who wants higher profit from the Internet?
Massive Passive Profits
http://goo.gl/LD1i0

http://booksprofit.blogspot.com/

7:10 AM

 
Anonymous entrümpelung wien said...

فين الجديد ... ؟؟

11:07 AM

 
Blogger Unknown said...

www0721

christian louboutin outlet
air jordan 4
burberry outlet
canada goose jackets
trailblazers jerseys
coach outlet
nhl jerseys
alife clothing
birkenstock sandals
ugg outlet

8:47 AM

 
Blogger Selling followers said...

رش مبيدات بالرياض شركة عزل مائي بالرياض شركة عزل خزانات بالرياض شركة نقل اثاث بالرياض شركة عزل فوم بالدمام شركة عزل حراري بالرياض شركة تنظيف بالدمام
نقل عفش بالمدينة المنورة

11:10 AM

 

Post a Comment

<< Home