يا بووووووى يا مصر أما الواحد بيحبك حب

Wednesday, August 31, 2005

صرخة للمطر الهادئ




صرخة للمطر الهادئ

أمطار.. رعد.. برق.. بشر يهرولون كل متخذا ساتره.. منهم من احتمى بجريدة اليوم التي قرأها وهو جالس ينتظر ساعات اللاعمل المملة.. منهم من كان أسعد حظا وأدرك غزارة الأمطار وهو في فراشه فسار مستترا تحت مظلته وأما أنت فتسير غير عابئ بكل هؤلاء إنك من عالم آخر.. المطر يهطل بغزارة شديدة.. حبات المطر تكاد تخرق الأجسام.. مازلت سائرا تبدو بلا هدف.. لا يسترعي بصرك كل ما يحدث.. تقف لحظة، بل أقل من ذلك.. تنظر في الساعة.. تستكمل المسير.. معدتك تخاطبك وحتى هي لا تسمع.. تقف هذه المرة مدة أطول، عند متسول جالس على الرصيف غير عابئ بالمطر والناس، تنظر له وتتمعن.. طالت نظرتك وهو لم يتنبه لوجودك.. تمد يدك في جيبك وتخرجها وتضع ما أخرجت في جيب الجلباب التي يرتديها الرجل.. سرعان ما تبللت النقود كما كل ما هو مبتل. لم يلتفت إليك الرجل بل ظل مستقبلا الأرض بوجهه. تستكمل المسير.. تصل إلى محطة الرمل.. على الناحية المقابلة من الطريق، يقف رجل يرتدي ثيابا صيفية خفيفة ويبدو في كل مظاهره رجلا عاديا في منتصف الأربعينيات من عمره. يقف ثابتا.. تنظر إليه.. يفك الرجل زر البنطلون الجينز الذي يلبسه ثم يفتح السوسته ويدلي البنطلون حتى ركبتيه ثم ينزل سرواله الداخلي كاشفا عورته للناس الذين لا يكترثون له.. الكل يهرول ليحمي نفسه من المطر القاسي. يقف هكذا للحظات ثم يرفع سرواله الداخلي والبنطلون ويزره ويقف هادئا وكأن شيئا لم يكن...

مازال المطر يهطل بقسوة.. السماء تضيء أضواء خاطفة على فترات متفاوتة وتصدر أصواتا تعلن عن شيء ما تريد أن تبوح به. مازلت تنظر للرجل الواقف في الجهة المقابلة وهو يكرر ما فعله بكل هدوء وثقة.. أنت أيضا تبدو غاية في الهدوء المزدحم.. تواصل خطواتك المتأنية.. تصل للمقهي.. أي مقهي.. يجلس إلى جوارك رجل يرتدي حلة رمادية ونظارة للقراءة وإلى جواره حقيبة أنيقة وأمامه فنجان من القهوة (السادة).. أمامك شيخ جاوز السبعين يرتدي جلبابا مترهلا أكل عليه الدهر وشرب وإلى جوار هذا الشيخ شابان في مقتبل العمر يرتديان ثيابا (على الموضة) ويدخنان شيشة معسل تفاح وأمامهما كتاب ومجموعة أوراق مبعثرة. إلى جوار هذين الشابين... يقطع تفحصك لمن بالمكان وجود شخص يقف أمامك مباشرة وقبل أن تقفز إلى احتمال أن يكون هذا هو النادل، يقول لك بصوت أجش أنت له كاره:
- تشرب حاجة يا أستاذ؟
تتنهد وتجيب بهدوئك المعطوف عليه:
- قهوة مظبوطة و... و... حجر طومباك
- تأمر بأي حاجة تاني؟
- لأ شكرا
قبل أن يبتعد النادل كثيرا، تنهض وتخرج مبتعدا عن المقهي.

مازالت السماء تحمل الكثير. مازلت تسير، لقد قطعت شوارعا وشوارع. تقريبا، لم يعد بالشوارع مارة سواك. ثيابك تشبعت بالمياه وبدأت تنضح. لا تزال سائرا.. تقترب من المنزل، تقف قليلا أمام البرج، تنظر إلى شباك غرفتك الذي تركت نوره. لم يقف البواب كعادته عندما رآك، تنظر للبواب.. لم يهتم.. لا تزال تحتفظ بهدوئك المعهود.. تفتح باب المصعد.. تسجل الدور الحادي عشر.. تفتح الباب وتخرج تاركا الباب ليغلق بلا مبالاة وهدوء.. تفتح باب الشقة.. تدخل.. ثيابك بللت السجادة الفخمة المفروشة في مدخل المنزل.. تسير نحو البلكونة.. تنظر للعصفور المقيد بالقفص يكاد يتجمد من البرد.. لأول مرة تفقد هدؤئك وتصرخ:
- برضو مش عايز تنفذ الأوامر
يطير العصفور مرتعدا إلى الجهة المقابلة البعيدة عنك فتصرخ:
- بقولك انتباه.. انتباه يا رمة الأرمام
العصفور يرتعد بشدة من الخوف والبرد.. تضرب بيدك على القفص وتصرخ:
- لآخر مرة بقولك نفذ الأمر
يطير العصفور بهستيريا داخل القفص المزين.. يتخبط جسده الضعيف بقضبان القفص فتتلطخ زينة القفص بدماء العصفور.. تنتظر قليلا ثم تقول بصوت عال للغاية:
- أنت مدور مكتب يا بن الـ...
تستدير لتدخل الشقة ثم تعود مرة أخرى ضاربا القفص وصارخا:
- 30 يوم حبس
مرة أخرى، تستدير لتدخل الشقة، تعود وتمسك القفص بهدوئك القاسي وتسير نحو سور البلكونة وتخرج يديك ممسكة بالقفص ثم تتركه يسقط وتقول في نفس الهدوء:
- عشان تحرم تكسر الأوامر
تغلق باب البلكونة.. تسير في الشقة الواسعة.. تدخل غرفة النوم.. تلقي بجسدك المبتل على السرير.. النور مضاء.. لا تستطيع النوم..


مازالت السماء تهطل بغزارة....


7-3-2005
الساعة 16:36

Tuesday, August 30, 2005

قربي يا مدام ك..... حماده بسبعة ونص



فرصة.. أوكازيون للي عايز يخس



ساعات موضوع الوزن الزايد بيسبب مشكلة لبعضنا كشباب.. وممكن يسبب إحراج كبير ويمكن يوصل لإنه يعمل عند بعض الشباب عقدة بشنيطة ويضطر ساعتها يقول: أنا مش تخين فشلة... أنا رفيع عصاية! دلوقتي تقدر تستغنى عن كل ده وتقرا شوية نصايح لو يبقى عندك شوية إرادة تقدر تخليهم حاجة عادية بتعملها في دايرة تصرفاتك العادية.

حاول تنقص كمية الدهون اللي بتستخدمها في الأكل: ده لو بتعرفوا تطبخوا أصلا

أبعد عن هوس أنظمة الرجيم الغريبة: تاكل قشرة لب الصبح والظهر تاكل القشرة التانية وبالليل تقعد تعيط م الجوع

لازم لازم لازم تاكل فاكهة على الأقل مرتين في اليوم: إذا عايز تخس فعلا

بلاش الأكل السريع الخفيف: لقمة ع السريع كده

العب شوية تمرينات بطن بسيطة مرتين ف الأسبوع

متوزنش نفسك كل يوم: عشان العمر الافتراضي للميزان

أدي لنفسك جايزة لما تخس 5 كيلو: بس متكونش أكل برضو

حاول تاكل ببطء شديد.. يعني تاكل الوجبة ف نص ساعة.. إزاي معرفش!!؟

استخدم أطباق حجمها صغير

أوعي تاكل قدام التليفزيون: أصل انتوا عارفين التليفزيون يفتح النفس أوي

أهم وجبة تحافظ عليها كل يوم هي وجبة الفطار

متاكلش أبدا وانت بتقرا

ممنوع أكل حلويات غير مرة واحدة كل شهر

حاول تقلل الملح واستخدم بداله أي بهارات تدي طعم للأكل

لازم تاكل تلات أنواع من الخضروات كل يوم

أوعى تاكل وأنت واقف: لحسن الأكل يروح ف الرجلين

في الغالب أصحاب الأوزان الزايدة لما يتعصبوا يطلعوا غلهم ف الأكل.. حاول من هنا ورايح لما تبقى مضغوط عصبيا تتمشى شوية

لازم تشرب لبن أو تاكل حاجة من منتجات الألبان عشان الكالسيوم ده مهم جدااااا: ممكن تجيب حليب منزوع الدسم أو نص دسم

حط طبق شوربة كبير ومولع قدامك ع السفرة: عشان عقبال م يبرد تكون شبعت

قلل النشا في أكلاتك

حاول تشرب ميه على قد ما تقدر كل يوم

حاول تقلل السكر والعيش

لو بتحب البيض يبقى كل البياض بس

الأكلات المشوية دايما بتبقى نسبة الدهون فيها أقل

وف النهاية كل شيء ف أوله صعب لكن مع التعود بيبقى الموضوع ف اللذيذ ومشوار المائة كيلو بيبتدي بجرام




أنا جيت يا رمضان


طبعا انتوا عارفين إني بقالي كتير متوقف عن التدوين بس ده غصب عني والله بسبب وجودي ف الجيش بس أنا أرجع لكم بسرعة عشان كلها أيام (حاجة وتمانين يوم)

حسيت إن في ناس كتير يهمها الموضوع وعلى رأي المثل الكوري اللي بيقول (معرفوش بالعربي) It is for good... so be it
لأن مفيش اتنين ف الدنيا عندهم نفس الجينات وطبيعة تركيبهم العضلي.. فمينفعش نطبق نفس التمارين على كل الناس.. يعني مينفعش واحد ضايع (وزنه 40 كيلو يلعب نفس التمارين اللي بيتمرنها واحد وزنه 110 كيلو) لكن عشان مفيش في الرياضة بالذات حاجة اسمها مستحيل فانت تقدر تكون بالشكل اللي أنت عايزه.. في 3 قواعد تعتبر مقدسة في الرياضة دي - اللي أنا بعتبرها رياضة العصر لأنها مبتستهلكش وقت كبير من اليوم وخصوصا إن الوقت دلوقتي بقى مستهلك من غير حاجة- وهم التركيز وبذل أقصى جهد ممكن والالتزام. 3 حاجات يبان إنهم كلام فاضي بس بجد هما دول السر بتاع لعبة كمال الأجسام.. يعني متبصش على حد من اللي صورهم فوق وتقول دول مش بني آدمين.. دي مش معجزة ولا الناس دي بتاكل أكل من المريخ بس هما بيعملوا زي ما الكتاب بيقول

أولا: التركيز

ممكن يكون في واحد بيتمرن 3 ساعات كل يوم ومفيش فايدة.. برضو عامل زي البرص المضروب على قفاه!! وده لأنه مش مركز ف التمرين.. يعني إيه مركز ف التمرين؟ يعني بيحس بالعضلة.. اختصارا للوقت لو عايز تحس إنك مركز حاول تجرب تغمض عينك ف التمرين وتتخيل شكل العضلة بعد ما تتشكل ومن ضمن التركيز برضو إنك متهرجش في التمرين وعموما التركيز في أي شيء في الحياة هو سر النجاح

ثانيا: بذل أقصى جهد ممكن

الشباب بيفتكروا إنهم طالما حافظين التمرين صح وموظبين وماشيين على نظام غذائي ملوش حل يبقى كده خلاص العملية بقت سهلة.. لكن مفيش حاجة بتيجي بالساهل كده.. يعني ممكن نوصف تمارين كمال الأجسام بإنها ممتعة أو جميلة بس مش سهلة أبدا.. المفروض إنك ف التمرين تموت نفسك (جيب آخرك) بس لاحظ إن ده بيكون بعد الفترة الأولى (3 حصص أو تمرينات متكاملة تسخن فيها جسمك لو بقالك مدة كبيرة مبطل رياضة أو لو ملعبتش أي رياضة قبل كده)

ثالثا: الالتزام
الالتزام حلو ف كل حاجة ف حياتنا وعلى فكرة الالتزام مش معناه إنك تبقى رخم وتنح ولا مؤاخذة.. عشان في ناس بتفهم الالتزام حاجة من 2: إنك تربي دقنك وتصلي ف الجامع أو تبقى عامل زي أبلة نظيرة.. بس الفكرة إن الالتزام معناه إنك تروح التمرين بانتظام وتلتزم بالنظام الغذائي والتمارين اللي مدربك هيقولك عليها وهكذا.. وكل ده عشان تكون واحد عادي جدا جسمه متناسق وشكله مقبول وزي ما هو عايز.. مش عشان تبقى شوارزنجر

الموضوع مش معقد ولا فيه شغل عفركوش (لا سحر ولا شعوذة) الموضوع كله محتاج واحد بيفهم وعنده إرادة وهو يقدر يطبق القواعد المقدسة التلاتة للعبة كمال الأجسام عشان يشوف نفسه في المراية ويبقى مبسوط